5

Ida Anton-Agu “Tartu vanglas” (I variant) 1948-49, 110×130

Oksjon lõppenud
25. oktoober 2025, kell 14:10
p
:
t
:
m
:
s
Pakkumise info Pakkumise astmed Ostuinfo

Ida Anton-Agu (1904–1993) oli Eesti maalikunstnik ja pedagoog, kelle loomingut iseloomustab realistlik käsitlus, tundlik koloriit ja sügav kiindumus kodumaise maastiku vastu. Ta lõpetas Kõrgema Kunstikooli Pallas 1935. aastal Ado Vabbe õpilasena ning osales aktiivselt näitustel alates 1930. aastatest. Anton-Agu kujutas oma teostes sageli vanu talumaju, lihtsat interjööri ja elus osatuks jäänud inimesi, tuues esile vaikseid, poeetilisi hetki Eesti argielust. Tema maalid on sumeda tonaalsusega ja peegeldavad sügavat looduse tunnetust. 1970. aastatel kujunes tema laad täppivamaks, liikudes puäntillistliku lähenemise suunas. Lisaks kunstilisele tegevusele töötas ta aastaid õpetajana, sealhulgas kuulmishäiretega laste internaatkoolis, mis mõjutas tema visuaalset tundlikkust ja oskust märgata ilu väikseimateski detailides. See teos kuulub Ida Anton-Agu loomingu kõige haruldasemate ja tähenduslikumate tööde hulka. Valminud vahetult pärast Teist maailmasõda, kujutab see Saksa okupatsiooni aegset vangla interjööri, mille atmosfäär on vaoshoitud, ent samas pingestatud. Maal on inspireeritud Tartu ajaloolisest vanglahoonekompleksist Riia tänaval, mida kasutati okupatsiooni ajal poliitvangide kinnipidamiskohana. Tegemist on haruldase visuaalse tunnistusega repressiivsest ajastust, mida Eesti kunstis on kujutatud väga vähesel määral. Anton-Agu läheneb teemale talle omase poeetilise realismiga: sumedad värvitoonid, täpne kompositsioon ja vaimne sügavus loovad ruumi, mis kõneleb vaatajale vaiksest trotsist ja sisemisest vastupanust. Teos ei dramatiseeri, vaid mõtestab – olles vaikne, kuid jõuline seisukohavõtt totalitaarse vägivalla vastu. „Vanglas“ ( autori poolt kirjeldatud: “Interjöör Saksa fašistlikust vanglast”) on Eesti kunstiajaloos oluline teos, kuna see käsitleb okupatsiooni ja vangistuse temaatikat, tehes sellest kultuuriliselt väärtusliku dokumendi ajastust, mida kunstis harva kujutatakse.