12

Herald Eelma “Möödunudaastane bukett”, 1969a

0 m 0 s {{timer_m}} m {{timer_s}} s

Oksjon on alanud

Iga teose oksjon kestab 2min. Kui viimase 50 sekundi sees on tehtud uus pakkumine, pikeneb oksjon iga kord 50 sek võrra. Soovitame oma pakkumist mitte jätta viimastele sekunditele!

Oksjon lõppenud

Pakkumisi ei ole.

  • - Alghind
    15. mai 2024
    900


Pakkumise astmed

Herald Eelma (s 1934 ) on eesti graafik.

Eelma sündis Järvamaal Võhmuta vallas Võhmuta külas metsavahi perekonnas. Ta lõpetas 1953 Paide Keskkooli ja astus ERKI-sse, mille lõpetas 1959 graafikuna. Ta töötas 1960-62 ERKI-s akvarelliõpetajana1962–92 oli vabakunstnik. 1992 asus ta Tallinna Kunstiülikoolis tööle joonistamise õppejõuna (aastast 1994 kateedrijuhatajana) ja oli ühtlasi ka Paimios Varsinais-Suomen Kansanopisto kunstiõpetaja. Herald Eelma on Eesti Kunstnike Liidu liige aastast 1961.
Eelma alustas näitustel esinemist vaba- ja raamatugraafikuna kohe pärast kunstiinstituudi lõpetamist. Tema kui omapära ilmnes juba diplomitöös, milleks olid illust­ratsioonid A. H. Tammsaare romaanile “Tõde ja õigus“. Ta tutvustas end sedasi kui rahulikku, elu ja elunähtusi kainelt vaatlevat ning oma vaatlustes hindavat kunstnikku. Kainelt vaatleva loomelaadi juurde jäi ta edaspidigi. Tuntud on tema graafiliste lehtede seeriad “Tüdrukud” ja “Kodumaa” ning üksiklehed “Kaks tüdrukut”, “Mehed ja suured kalad” ja käesolevas oksjonil pakutav “Möödunudaastane bukett”, kus lisaks meisterlikule linoollõikele on autor kasutanud surutrükki andes nii teosele uuenduslikku ruumilisust. (palun pane tähele – teos on heas seisukorras, ülal keskel aga küsitav, justkui hiljem lisatud värvikorrektuur vt. tumedam osa kontuuride ülal). 
1970. aastatel jätkusid Eelmal helge meeleoluga teemad (“Jalutuskäik” 1973, sari “Pühapäev” 1972), ta varases graafikas pakuvad aga pinget pigem abstraktsed kõrgtrükid, kus tema tasakaalukas loomus on leidnud ideaalse vormi. Tema kunst on arenenud sujuvalt läbi mitme etapi. 1970. aastate lõpu Eelma litograafiates on näha paralleele Marju Mutsu tolleaegse graafikaga. Iseendasse tõmbuvad ruumid, rehealusest tühjusesse, kõiksusesse avanemine (“Värav” 1978), tihedalt kokku põimitud inimese eluruum, lokkav loodus ja kosmos (“Lagi” 1979) jt seostuvad Mutsu samaaegsete väikeste graafiliste kalambuuridega. Veel rohkem on motiivide sugulust 1980. aastate alguse litograafiates “Suvi” (1980) ja “Tiib” (1983). Seejärel kristalliseerub litograafiates üks Eelma lemmikmotiiv, kivide teema, mis jõuab kindlusetaoliste struktuurideni käesolevaski oksjonil pakutavas teoses “Kivimaastikud” (1983) aga ka “Pank” (1989) ja “Kaitsevall” (1990).