43

Evald Okas “Meister” 1961, 90×113

Oksjon lõppenud
25. oktoober 2025, kell 15:26
p
:
t
:
m
:
s
Pakkumise info Pakkumise astmed Ostuinfo

Evald Okas oli üks silmapaistvamaid ja viljakamaid autoreid Eesti kunstiajaloos, kelle loominguline tegevus kestis enam kui kuus aastakümmet. Tema kunstiline pärand ulatub realistlikest figuurikompositsioonidest ja portreedest kuni ekspressiivsete aktide, graafika ja monumentaalteosteni. Okase käekiri on äratuntav oma meisterliku joonistuse, värvitundliku maalitehnika ja kultuurilise avaruse poolest. Tema looming kasvas orgaaniliselt välja kaasaegsest linnakultuurist, reisielamuste eksootikast ning inimeste ja võõraste kultuuride eripäradest – mitte üksnes kodumaisest maalitraditsioonist ja looduselamusest. Okas oskas ühendada akadeemilise täpsuse ja isikliku tundlikkuse, luues teoseid, mis kõnetavad nii esteetilisel kui eksistentsiaalsel tasandil. Evald Okas on pälvinud mitmeid riiklikke ja rahvusvahelisi tunnustusi. Tema teosed kuuluvad kõigi Eesti suuremate kunstimuuseumide kollektsioonidesse ning on esindatud ka mitmetes maailma tähtsates kogudes. Ta oli Firenze Kunstiakadeemia auliige ning tema panust Eesti kunsti arengusse on tunnustatud mitmete elutööpreemiatega. Okase loominguline pärand elab edasi mitte ainult tema teostes, vaid ka Evald Okase Muuseumis Haapsalus, mis tegutseb aktiivse kultuurikeskusena. Tema kunst on ajatu – see peegeldab oma aega, kuid kõnetab ka tänast vaatajat.

“Meister“ on ood inimesele, kes seisis masina ja metalli kõrval, mitte nende varjus – juhina, ehitajana, suunajana. Tema pilgust peegeldub teadmine, enesekindlus ja väärikus. Ta on ajastu kehastus, kus töö, tehnoloogia ja tulevikuusk olid inimesele peaaegu pühad väärtused. Evald Okase käekiri ühendab siinses teoses tehnilise täpsuse ja graafilise monumentaalsuse. Tumedad kontrastid ja rütmiliselt korduvad tööstuslikud struktuurid loovad mastaapse ruumi, mille keskmes seisab inimene – tõeline meister.

See on haruldane dokument oma ajastust, mil inimene juhtis masinat, mitte vastupidi. Teos mõjub kui mälestusmärk ajale, mil tulevik pidi olema terasest ja kindel.